به گزارش میراث آریا، احسان زهرهوندی افزود: جلدسازی برای کتابهای تاریخی در زمره هنرهای وابسته به صحافی گنجانده شده و در ایران، بهخصوص خراسان و اصفهان زمینه این هنر ارزشمند پیشینه طولانی دارد.
معاون میراثفرهنگی اداره کل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی ادامه داد: در قدیم معمولا برای نگهداری بهینه از مجموعه برگههای دست نوشته با مضامین متفاوت نظیر، شعر، داستان، قرآن، روایت و ... بعد از جزوه بندی و دوخت برگهها به روش های متفاوت آنها را مابین یک جلد اتصال میدادند.
زهرهوندی تصریح کرد: جلدسازی حرفهای تخصصی از خانواده کتاب و کتابت بود، هنرمندان این عرصه در دوران مختلف تاریخی سعی بر آن داشتند تا با ابتکار عمل و در قالب سبکهای متفاوت، هویت پنهان و محتوای ملموس و ناملموس کتاب را معرفی نمایند.
او اظهار کرد: جنس جلد، معمولا با پوشش چرم یا پارچه در چندین لایه کاغذ فشرده موسوم به مقوا هم پوشانی میشد و حتی قطع کتاب بازگوکننده جایگاه معنوی اثر بود.
زهرهوندی یادآور شد: تزیینات جلد به روشهای متفاوت سوخت، الکی، دوخت، طالکاری، قطاعی، روغنی و ... با نقوش متفاوت ازجمله گل و مرغ، تذهیب و تشعیر با رنگهای گیاهی و معدنی عمل آوری شده، به روش های متفاوت پرس، نقاشی، برش و دوخت مزین میشد.
او درباره کتابهای مرمت شده اظهار کرد: پنج عدد جلد تاریخی چرمی مرمت شده در آزمایشگاه مرمت خراسان رضوی مربوط به دوره تیموری تا صفوی در قطعهای متفاوت وزیری تا جیبی است که در سبک ساخت و تزیینات آنها از روش دوخت با نخ های رنگی، جلد الکی با نقش گل و مرغ و سوخت همراه با قطاعی کاغذ، از تزئینات بسیار ظریف، چرم مرغوب و سرطبلدار، استفاده شده است.
انتهای پیام/
نظر شما